Ahad, 17 November 2013

Masaalah Berkaitan Skybox Seperti Scrambled , Lagging , Freeze , No Signal Dan Offline

Ini adalah sedikit maklumat jika skybox mengalami masalah scrambled , lagging , freeze , no signal dan offline.



1. Scrambled

a. Jika box anda mengalami masalah kekerapan scrambled sbg contoh dalam masa 1 - 10 minit berlaku lebih dari 2 kali dalam masa beberapa saat.. ini menunjukkan bahawa server cline yang anda gunakan tidak stabil, overload. bukan masalah internet anda tetapi ia juga boleh jadi kerana box yang anda gunakan panas, jadi processing akan menjadi slow. ia akan menyebabkan masalah ini. ambil kipas dan hala kan ke skybox anda. jika box anda tidak panas. maka itu adalah disebabkan masalah server itu sendiri. 

b. Jika scrambled kerap  berlaku pada channel2 tertentu ini juga disebabkan masalah server itu sendiri kerana bilangan kad yang digunakan tidak mampuu untuk melayan permintaan kod dari box2 pengguna. ia juga boleh dikatakan kad tersebut overload. ia biasanya disebabkan oleh pengguna ramai menonton 1 channel yang sama pada masa yang sama. cth; channel first, best dan channel yang ada penonton yang ramai(cth : masa maharaja lawak live, Bola live). 

c. Semua channel scrambled ada 2 sebab kerana server "down" atau internet anda yang bermasalah...restart box anda , jika masih bermasalah cuba restart atau off dan on kan kembali box dan modem internet anda.

2. Lagging dan Freeze.

Masalah ini adalah disebabkan server tidak dapat menampung permintaan dari penggunanya.  mungkin disebabkan server tersebut lambat respond. tiada cara lain, tukar ke server lain dan pastikan box anda tidak overheat semasa masalah ini terjadi kerana overheat/panas juga boleh menyebabkan masalah ini terjadi. 

Jika anda mengalami kekerapan masalah no 1 dan 2, sila bertukar atau beli server dari provider cline yang lain daripada yang anda gunakan sekarang. pastikan host yang digunakan tidak sama dengan yang digunakan waktu semasa. bagaimana untuk check host? masukkan pendrive di box anda dan dumpkan "cccam.cfg". buka di PC anda, pastikan buka menggunakan program notepad. anda akan lihat seperti cth ini. c: ABCD.net 22222 user pass. ABCD.net adalah host(server) yang digunakan sekarang.


3. No Signal

Jika anda baru memasang skybox dan mengalami masalah ini. ianya kerana box anda tidak dapat signal daripada sattelite. in adalah kerana masalah dish/piring atau wiring dari piring ke box anda mahupun kedudukan piring ke sattelite tersebut telah lari daripada asalnya. periksa LNB anda. pastikan tidak pecah dan sebagainya. masalah ini boleh diselesaikan dengan mengupah pemasang dish. 

4. Offline

Jika sepatutnya cline sudah  aktif tetapi masih terdapat Offlne pada cccam.cfg....anda boleh kena setkan DNS anda sendiri secara manual...

Cara setup DNS

1.Tekan Menu
2.Pilih "Network Local Setting" tekan "OK"
3.Cari "Network Setting" tekan "OK"
4.Pilih "Setup" tekan "OK"
5.Untuk edit DNS...pilih OFF dibahagian DHCP 
6.Tukar kod DNS Preferred kepada ---> 008.008.008.008
7.Tukar pula kod DNS Alternet kepada ---> 008.008.004.004
8.Kemudian pilih "Apply"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan