Sabtu, 15 Februari 2014

Upgred Firmware Tekini Dan Perkhidmatan Baik Pulih SkyBox OpenBox Dan DreamBox

Selain dari cara dan masaalah2 skybox yang lain....kat sini aku nak kongsi juga apa masaalah skybox yg jarang berlaku...tapi bila berlaku mesti buntu...bila buntu maka bermacam soalan korang akan tanya kat aku...mana aku tahu aku akan jawab.....kalau aku tak tahu aku akan jawab tak tahu tapi aku akan cuba cari jawapannya untuk korang.....dan kena ingat selalu...AKU BUKAN PROFESOR SERBA TAHU....TAHUUUU...!!!! aku tolong setakat yg termampu....jangan pulak korang pikir aku seperti bang toyib......

Cumanya yang terakhir aku boleh tolong kalau dah tahu dan tak reti nak buat sendiri....korang pos jerlah box tu kat aku....nanti aku akan setup'kan...tapi bukan free yer....bayarlah aku Rm40 untuk kos baik pulih dan kos pos balik...buat masa ni aku cuma terima Dekoder Skybox sahaja...Untuk box lain macam Dreambox dan Openbox aku bagi kawan aku yang buat.....

Sesiapa pun boleh hantar box kat aku untuk disetting....walaupun tak beli box dengan aku dan tak guna Cline aku.....

1.Masaalah Scrambled Dan Status Login Dan Offline Terlalu Kerap 

Maksudnya camni....server ok takder masaalah selepas pengesahan provider...internet pun ok takder masaalah....id cline pun ok belum xpired...tapi scram kerap sangat sampai paling kerap 2 minit atau minit sekali scram....

Apa yang korang perlu buat ialah...periksa dulu status dalam box....

--> pergi ke menu
--> pilih camds setup
--> pilih ccam client setup
--> pilih manage config files
--> pilih no 1 dan tengok hujung sebelah kanan

Kalau dia tulis Login pastu Offline dan kemudian Online kemudia Offline balik setelah box di'reboot dan internet pun dah di'refresh itu kemungkinan firmware dalam box telah mengalami masaalah....kemungkinan firmware box dah lama walaupun baru dibeli ...itu tak mustahil boleh terjadi....dengan itu bermakna box korang minta di'upgred firmware yg baru...

Cara ini aku tunjukkan untuk pengguna Skybox F3 dan F5...Untuk pengguna box yang lain boleh juga ikut cara ini tapi mesti download files mengikut spec model box masing2...kena rujuk box untuk tahu apa jenis firmware box masing2...

Cara nak tahu firmware box

-pergi ke menu
-pilih "information"
-lihat pada "software ver"
( kalau software ver box korang sama dengan aku punya....bolehlah follow step seterusnya...kalau tak korang hanya perlu download software ver yang sesuai dengan box korang )





Langkah seterusnya

-sediakan pendrive
-pergi ke http://www.yojiatech.com/a/Support/Download/
-pilih apa software box korang

Oleh kerana tutorial ni aku buat guna Software --> Ver 3601HD_27_03_2013_0794...... jadi hanya yg serupa sahaja yg boleh follow.....

http://www.yojiatech.com/a/Support/Download/Skybox_F3/2013/0328/296.html

-simpan files dalam pendrive ( pastikan tak guna pendrive yang besar GB )
-jangan simpan dalam mana2 folder
-pastu cucuk kat box
-pilih menu
-pilih tools
-pilih upgred by usb
-pilih files yg tulis
SKYBOX_F3_M3_F5_3601HD_CMT_130327079B.zip
Guna pakai cara yang sama macam nak upgred firmware ---> RUJUK SINI

                                                                                                 


Selamat mencuba.....kalau gagal...hantar jer box kat aku untuk aku setting kasi cun balik.....ehehehehe

Nota Tapak Tangan :-  biasanya selepas proses upgred firmware ni...."camds setup" akan hilang atau menyorok...untuk munculkan "camds setup" ni...korang cuma perlu tekan 6666 kat remote...nanti "camds setup" akan muncul dan bolehlah korang keyin id atau cek status...

sms /wasap :- 019-2692067


5 ulasan:

  1. Salam bro, berapa lama masa untuk update firmware openbox x5?

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumsalam.....tak sampai seminit dua pun.....

      Padam
  2. kalau F3 tiba2 padam, boleh baikpulih???

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tengok cara kat yojiatech.com atau skybox.cc untuk cara flash.....tapi make sure ada power...kalau box takder power kemungkinan ada yg rosak dalaman

      Padam
  3. salam bro... sky box f5 aku tak de power... dah cheak plug guna multimeter ada 12v.. boleh baik pulih tak..

    BalasPadam